
Både nasjonale og internasjonale føringer legger vekt på fleksible utdanningstilbud tilpasset studentene. Men hvordan får du det til?
Les merHvordan går man frem når man skal oppdatere et helt univers?
– Det vi tegner, skal kunne tegnes av studentene med venstre hånd og to i promille.
Ordene kommer fra Vetle Mørland, en av illustratørene og animatørene som jobber i MedEasy. Han gjestet denne uken MedEasys podkast for å fortelle om prosessen med oppdatering av vårt anatomi- og fysiologiunivers. Nye pedagogiske triks skal tas i bruk, og grafikken skal ytterligere forenkles. Før vi ser på hvorfor, og hvordan, den nye grafikken utformes, tar Vetle og Nils Christian oss med på en liten tidsreise, tilbake til tiden da den grafiske hjernen i MedEasy ikke var … grafiker i det hele tatt.
I den spede begynnelsen stod Nils Christian selv for MedEasys grafikk. Han illustrerte anatomien og fysiologien med en blanding av egne tegninger, relevante bilder og illustrasjoner som var åpent tilgjengelig på nett – alt på egen hånd. Til sammen utgjorde dette en helhet som på daværende tidspunkt var mer enn tilstrekkelig til å formidle anatomi og fysiologi 1.0 på en morsom måte, men som da Vetle, som faktisk er grafiker, ga en nokså nådeløs dom:
– Før hadde vi ganske stort lappeteppe av forskjellige tegninger og bilder fra masse kilder, i tillegg til noe vi hadde tegnet selv helt tilbake til oppstarten, så det var mye forskjellig. Men så, da vi byttet navn fra Sykepleiepluss til MedEasy i 2018, tenkte vi: hva om vi tegner alt helt selv?
Nå er vi i gang med den femte store oppgraderingen av anatomi og fysiologi-universet vårt. Det skjer stegvis over de neste par årene, og bygger videre på det som allerede fungerer veldig godt. Den største endringen blir at tegningene av frisk kropp vil henge enda litt bedre sammen med illustrasjoner av sykdom inne i MedEasy-universet. Dette er en del av vår kontinuerlige og planlagte forbedringsprosess.
– Når en video har ligget på nett i mer enn fem år, eller får rating under 95/100, så vurderer vi alltid oppdatering. Videoene som ligger ute nå fungerer fortsatt veldig bra, men vi tror vi kan gjøre grafiske og pedagogiske endringer som bygger enda bedre bro mellom teori og praksis.
Det er noen store, tydelige fordeler ved å «eie» hele sitt grafiske univers. Det aller mest verdifulle fordelen, er at man får muligheten til å jobbe etter tilbakemeldinger fra de som ser videoene våre.
– Anatomi og fysiologi 1.0 ble i stor grad tegnet av meg i 2014, forteller Nils Christian. Også den gang fikk jeg hjelp av ca. 1000 dedikerte sykepleierstudenter som ga ærlige tilbakemeldinger på alt jeg laget. Allerede halvveis i dette første prosjektet startet jeg på nytt fordi sykepleierstudentene var ærlige og tydelige på hva som funket for dem. I den oppgraderte 2.0-utgaven som kom i 2015 hadde jeg lært meg å tegne bedre og tok hensyn til alt jeg hadde lært av studenter som skrev: «Oi, dette er kjempebra. Gjør mer av det og mindre av det», eller «Dette suger, Nils – du kan bedre».
Siden den gang har har grafikken i MedEasy vært igjennom flere runder med oppussing. Om den første versjonen er versjon 1.0, er den nåværende stilen du ser på anatomi- og fysiologivideoene våre versjon 4.0. I arbeidet med den femte utgaven er det spesielt én ting som ikke har endret seg siden den første gangen MedEasy tegnet menneskekroppen: Verdien av tilbakemeldinger står fortsatt skyhøyt.
Der vi fikk hjelp fra 1000 sykepleierstudenter i første runde, sitter vi nå på 1,4 millioner tilbakemeldinger fra de som har sett videoene våre. Disse 1,4 millioner stemmene, sammen med stemmene fra et team bestående av både grafikere og fagpersoner med bred klinisk erfaring, er det som danner grunnlaget for oppdateringen vi nå er i gang med. Og når alle stemmer skal høres, fører det uunngåelig til litt godsinnet krangling.
– Vi har jevnlige møter der jeg viser fram hva jeg har tegna, hvor jeg stiller opp veldig stolt, skal vise fram hva jeg har gjort, og så er det sånn: Nei, dette syns jeg ikke funker bra, dette kommer ingen til å skjønne noe av, eller dette blir altfor enkelt. Det gjør at vi trekker litt i det, og får det til å bli en bra mellomting mellom forenkling og faglig korrekthet.
I møtene står vi på hver vår barrikade. Det kan diskuteres anatomi og fysiologi så busta fyker, med forkjempere for grafisk forenkling på den ene siden, faglig tyngde på den andre og språklige hensyn et sted i midten av kampen. Det er her, der det beste fra alle verdenene er representert, vi i MedEasy skaper det vi uten ydmykhet drister oss til å omtale som verdens beste skisser av menneskekroppen.
Sentralt i arbeidet står premisset nevnt i begynnelsen av artikkelen: Alt vi tegner, skal være såpass lettfattelig formidlet at en hvilken som helst student skal kunne tegne av våre grafiske modeller. Litt flåsete har det blitt sagt at alt MedEasy publiserer skal «kunne tegnes av studentene med venstre hånd og to i promille». Her ligger også Vetle største styrke som illustratør, i alle fall når Nils Christian utfordrer ham til å beskrive den selv.
– Jeg tror det mange andre kan slite litt med at det er vanskelig å ta bort detaljer. Når man skal formidle kunnskap, så har man lyst til å legge ved så mange detaljer som mulig, for å fremstå med høyest mulig faglig integritet. Men jeg tror det vi skårer ganske bra på, er at vi tør å strippe helt ned til et slags «ikke-noe-nivå» med detaljer, og så bygge det opp derfra.
I 5.0-utgaven av vårt anatomi- og fysiologikurs, kan vi love følgende: Vi fjerner unødvendige detaljer som ikke gjør deg til en bedre kliniker, og setter fokus på det essensielle. Det skal være kort vei fra teori til praksis, og anatomien skal være en bro til sykdomslære – ikke et hinder.
Etter mange måneders forarbeid skal vi nå begynne å pusle brikkene på plass. Resultatet? Det blir forhåpentligvis den enkleste og mest engasjerende måten å lære om menneskekroppen på – uansett om du er student, underviser eller helsepersonell i klinikk.
Vil du se en forsmak på de nye tegningene? Følg oss på LinkedIn og meld deg på en av høstens live-forelesninger.
Både nasjonale og internasjonale føringer legger vekt på fleksible utdanningstilbud tilpasset studentene. Men hvordan får du det til?
Les merTa del i et verdifullt innblikk i arbeidsdagen på Legevakten i Arendal.
Les merVi har undersøkt helsepersonells vilje til å dele helt konkrete oppgaver, og har funnet flere suksesshistorier som er verdt å legge merke til hvis din arbeidsplass skal fordele oppgaver.
Les mer