Fagskolen Oslo inngår samarbeid med MedEasy

For å løse bemanningskrisen i helse, trenger vi flere utdanningsveier som løfter kompetansen raskt og treffer presist på det tjenestene faktisk etterspør.

Det nye samarbeidet mellom Fagskolen i Oslo og MedEasy viser hvordan vi kan utdanne flere, raskere og mer fleksibelt – uten å gå på kompromiss med faglig og pedagogisk kvalitet.

HØR INTERVJU MED LEDELSEN VED FAGSKOLEN OSLO I UKAS PODKAST

Korteste vei fra praktisk jobberfaring til formell helsekompetanse

Fagskolen Oslo er en utdanningsbauta som helt siden 1876 har utviklet praktiske utdanningsløp tett på samfunnets behov. Samarbeidet med MedEasy markerer et nytt kapittel i høyere yrkesfaglig utdanning. Ved å koble digitale læringsressurser på fagskolens lange erfaring med lokal oppfølging, veiledning og ferdighetstrening, blir det mulig å øke kapasiteten og utdanne flere helsearbeidere.

– Studentene våre er ofte voksne, mange med lang erfaring fra tjenestene. Hos oss får de mulighet til å bygge videre på det de kan, og utvikle seg til å bli den ressursen vi vet helsetjenesten trenger, sier Olaug Elisabeth Vibe som er leder for Helse og oppvekst ved Fagskolen i Oslo.

Det vi gjør er ikke nytt, men når vi kombinerer det beste fra Fagskolen Oslo og MedEasy, kan volumet og kvaliteten vi leverer bli historisk høy.

Tar helsefagarbeidere ett steg videre

Fagskolen i Oslo vektlegger naturvitenskapelig kompetanse, og løfter kompetansen til studentene til et sted mellom tradisjonell helsefagarbeider og sykepleier. Gjennom korte, modulbaserte utdanninger kan helsefagarbeidere og andre med relevant praksis ta neste steg i karrieren. Allerede i høst starter spesialiserte studieløp innen demens og psykisk helse, og flere nye skreddersydde kurs er på vei:

  • Grunnpakke observasjon og vurdering
  • Topp 10 akutte og kroniske tilstander
  • Trygg legemiddelhåndtering
  • Smittevern

Det er inspirerende å se at Fagskolen Oslo jobber så målrettet og innovativt for å dekke etterspørselen etter helsepersonell med både teoretisk og praktisk kunnskap på plass. Det mest inspirerende med å samarbeide med denne gjengen er at de er helt kompromissløse på at sluttkompetansen til studentene er den som klinikken faktisk etterspør, og som dermed direkte styrker kvalitet og pasientsikkerhet, utdyper fagansvarlig lege i MedEasy Nils Christian Tvedt Karlsen.

Økt ansvar og nye oppgaver krever mer kompetanse

Olaug Elisabeth Vibe har stått i spissen for de nye utdanningsløpene, og har flere eksempler på studenter som forteller om økt trivsel, trygghet og lavere sykefravær etter å ha hevet kompetansen. I et intervju i forbindelse med kontraktssignering advares det mot farene som følger med et for ensidig oppgaveorientert helsevesen. Dette er bekymringer som også fagsjef i Norsk Sykepleierforbund delte i sin sommerprat med oss. I eksempelet som diskuteres har en assistent ikke har fått tilstrekkelig opplæring i observasjon og de viktigste kroniske tilstandene man møter i klinikk. Bestillingen er kanskje tilsynelatende enkel: Ta på støttestrømper på tante Olga. Utfordringen er imidlertid at Olga sannsynligvis også har hjertesvikt, nyresvikt, diabetes og lavt stoffskifte – og akkurat denne dagen også svimmelhet og tungpust. Da kan det å løse det opprinnelige «enkle» oppdraget, uten å forstå helheten, faktisk vise seg å være livsfarlig.

– Vi vil prøve å bidra til en situasjon hvor flest mulig av de som jobber i tjenestene har kunnskap til å forstå at noe er galt, prioritere riktig og melde fra på en måte som setter ansvarlige sykepleiere og leger i stand til å gi forsvarlig behandling, forklarer Vibe, som selv har bakgrunn som sykepleier.

Skal vi klare å ta vare på alle med demens på en forsvarlig måte, så trenger vi å videreutdanne flere helsefagarbeidere raskt!

Signaturer måtte vente når nye muligheter for å løse bemanningskrisen ble diskutert. Til høyre rektor Kirsti Andersen.

Økt kompetanse gir bare vinnere

Kompetansebehovet i helsevesenet vil bare øke i årene fremover. Med denne avtalen viser Fagskolen Oslo og MedEasy hvordan utdanning kan tilpasses raskere, mer fleksibelt og mer treffsikkert enn før. Studentene som startet i dag har en tøff faglig løype foran seg, men kommer til å oppleve mestring, tilhørighet og enda mer mening i hverdagen.

Ingen er tjent med en høy andel ansatte uten formell helsekompetanse i tjenestene. Pasientene vil åpenbart treffe noen de kan stole på, og de som skal yte helsehjelpen vil heller ikke trives over tid uten å oppleve trygghet, mestring og en tydelig karrierevei hvor man føler seg satset på.

Dette samarbeidet vil ha stor effekt! Skal vi få til noe, så må vi samarbeide på tvers innen helse, og ikke minst tørre å satse på offentlig-privat samarbeid innen utdanning, avslutter leder for innovasjon og kommunikasjon Anne K. Eggen Lervik.

Relatert:

Les mer:

Studietips: Lag en studieplan!

Et av våre beste studietips er å lage en studieplan. Her får du vite hvorfor og hvordan, og skal du ta nasjonal eksamen i anatomi og fysiologi i høst har vi laget en fiks ferdig studieplan til deg.

Les mer